dinsdag 2 oktober 2007

Wij redden de wereld - na de koffie

Vanavond zag ik (eindelijk) weer eens een interessant programma op de Noorse TV. Helaas viel ik halverwege het programma binnen, en helaas bleek het alweer het laatste deel van een vierdelige documentaire.
Dat is deels te wijten doordat ik tegenwoordig nog maar weinig TV kijk. Aanvankelijk keek ik best vaak, terwijl ik ondertussen met dingen op de laptop aan het klooien was, en zag ik bij toeval nog wel eens leuke programma's en was goed op de hoogte van al wat er in Noorwegen speelde. Sinds ik echter de laptop op de TV heb aangesloten en een draadloos toetsenbord heb, gebruik ik de compu relaxed zittend op de bank en kijkend naar het beeld op m'n TV-scherm. En dan kan je niet TV kijken.
Nu kan ik natuurlijk gewoon de laptop weer op schoot nemen, maar dan moet ik iedere keer alle kabels af en aankoppelen, en bovendien is mijn huidige netwerkkabel te kort. Wifi staat nog steeds op mijn "lage prioriteiten"-lijstje...

Waar was ik? Ah, een interessant programma. Waar ik halfweg binnenviel, maar dat toch mijn aandacht trok. Het programma behandelde alle ontwikkelingshulp die het rijke westen nu al decennia in Afrika pompt en wat maar geen zoden aan de dijk lijkt te zetten. Drie Noren gingen op veldonderzoek uit en gaven op typisch noorse droogkomische wijze hun beschouwingen over de hulp, die vaak zonder verdere verdieping in de Afrikaanse samenleving werd geboden uit een soort plichtsgevoel om het geweten van ons rijke westerlingen te sussen. Uiteindelijk kwamen een aantal koffieboeren met de slotconclusie... Koffie. Stel toch eens voor als heel China koffie drinkt. En ondertussen dan de wereldproblematiek bespreken natuurlijk. Anders helpt het niet. De oproep van de programma-makers was dan ook: elke dag tijdens de koffie 15 minuten over de wereldproblematiek discussieren! Doen dus!


Ik kan nu even geen koffie gebruiken. Ik moet dadelijk vroeg gaan slapen. Het vliegtuig naar Nederland vertrekt morgenochtend om 6:20 en ik moet dus om 5 uur al weer op. Dan schenk ik me beter maar een glas whisky in.
En bespreek ik mijn lokale probleempjes maar. Zoals m'n schilderij dat ik vandaag ophaalde, dat nu te hoog hangt aan een schroef die toevallig nog in de muur zat. Of misschien bespreek ik dat toch maar niet. Ik plaats wel gewoon een foto wanneer die goed hangt.

Geen opmerkingen: